Home » Zakładanie spółek » Jakie zastosowanie posiada e-podpis?

Jakie zastosowanie posiada e-podpis?

Wyróżnić można dwa rodzaje certyfikatów – kwalifikowane i niekwalifikowane. W pierwszym przypadku podpis jest wydawany przez dostawcę usług i spełnia wymogi określone w rozporządzeniu, dzięki czemu weryfikacja takim sposobem jest równoważna podpisowi odręcznemu.
Profil Zaufany jest natomiast formą nie posiadającej tak dużej mocy prawnej, ale która również służy do podpisywania dokumentów udostępnionych na przeznaczonej do tego stronie.

Gdzie wykorzystać można e-podpis z certyfikatem kwalifikowanym?
– do kontaktów drogą elektroniczną z Zakładem Ubezpieczeń Społecznych np. podpisywania wniosku o wydanie zaświadczeń, podpisywania deklaracji itp.
– do nadawania mocy prawnej dokumentom w kontaktach prawnych przez internet
– do pozyskiwania wypisów dotyczących podmiotów gospodarczych
– do składania e-deklaracji podatkowych, wystawiania faktur, uczestniczenia w aukcjach i przetargach
– do zgłaszania danych osobowych
itp.

Jak widać, używanie podpisu elektronicznego umożliwiło załatwianie spraw urzędowych, biznesowych i cywilno-prawnych za pośrednictwem internetu przez 24 godziny na dobę, zastąpiło tradycyjną formę papierową dokumentów, a także przyspieszyło i ułatwiło przeszukiwanie archiwów.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *